Blog

kérdések és válaszok kép

Kérdések és válaszok
AIKIDO-val kapcsolatban

Időpont: 2022. szeptember 23.

Az Aikido alkalmas önvédelemre?

Ha kimondottan önvédelmet szeretne valaki tanulni, akkor nem egyből az AIKIDO az amit javasolnék. Nagyon sok gyakorlással (10, 20, 30 év) kialakulnak olyan reflexek amik az önvédelemben használhatók. Hogy mire jó az AIKIDO írásunkban arról is esik néhány szó. Az AIKIDO-t gyakorolni nagyon sokféle elképzeléssel lehet, ezért erre a kérdésre nem könnyű röviden válaszolni. Egy korábbi írásom részletesebben boncolgatja ezt a témát. Itt olvasható

Mire jó az Aikido?

Az AIKIDO alapja lehet az egészséges életmódnak, hosszú távon életünk végéig velünk lehet, gyakorolhatjuk. Biztosítja a kellő minőségű és mennyiségű mozgást, amit a rendszeres edzés napi rutinná tesz.
Az AIKIDO egy nagyon összetett mozgásrendszer és egyben gondolkodásmód. Egy módszer, ami azt tanítja, hogyan tudod megtartani a stabilitásod egy folyton változó világban. Ez nem egy rögzített állapot, hanem épp hogy mindig alkalmazkodik ahhoz, ami körülötted történik.
A hosszú időn át gyakorlás javítja a testtartást a stabilitást, fejleszti a mozgáskultúrát, megtanít gurulni, esni, kialakít olyan reflexeket, amelyek bizonyos helyzetben jól jöhetnek. Csoportosan gyakoroljuk, kellemes légkörben, ahol barátokra is lelhetsz.

A mozgásszegény életmód miatt enyhén túlsúlyos lettem, tudok azért így is gyakorolni?

Igen, amíg képes vagy egy pohár víz felemelésére, addig képes vagy AIKIDO gyakorlásra is. Fontos a rendszeres mozgás és a megfelelően kiegyensúlyozott táplálkozás. Ne várj, mert csak egyre nehezebb lesz elkezdeni. Az AIKIDO tökéletes részedre, de ha nincs rá lehetőséged a kocogás a kerékpározás vagy a séta is kiváló mozgásforma. Légy türelmes és kitartó!

Jó ideje nem mozogtam, keveset bírok fizikailag, jöhetek?

Az Aikido technikák kivitelezéséhez nem kellenek átlagon felüli fizikai adottságok, vagy állóképesség. Ha úgy érzed, az egészségi állapotod sok mindenben korlátoz, akkor is bátran próbáld ki, szépen fokozatosan észre fogod venni, hogy egyre több minden megy. Edzés közben lehet megállni, leülni, pihenni, ezzel nincsen semmi probléma.

Nők is járnak ide?

Igen, az aikido nők számára is tökéletes, mert nem szükséges hozzá fizikai erő.

Milyen korosztály jár Aikidora?

Kisgyerekektől az idős korosztályig, szinte minden korcsoportból vannak gyakorlóink. Emiatt nagyon színes és barátságos a közeg.

Félek, hogy nekem ez nem fog menni, mert soha nem voltam kifejezetten ügyes mozgású. Ez probléma?

Az aikido nem egyszerű, az elején szinte mindenki azt éli meg, hogy nagyon kell koncentrálnia a feladatokra. Minden testrész részt vesz a mozgásban, és ezeket meg kell tanulni, ami időt vesz igénybe. A jó hír viszont, hogy a kitartásnak sokkal több a szerepe, mint annak, hogy valaki mennyire ügyes az elején.

Csak japán szavak hangzanak el az edzésen?

Az edzésnek csak egy kicsi része zajlik japánul, ezek az üdvözlések, a technikák nevei, esetleg a számolás. Ez az elején furcsa lehet, de hamar hozzászokik mindenki. Természetesen mindenben segítünk, és elmagyarázzuk a szavak jelentését, így nem fogod elveszettnek érezni magad.

Nagyon nehezen kezdek új dolgokba, mert tartok az ismeretlentől. Hogyan fogadjátok az új érkezőket az első edzéseken?

Ez természetes, sokan érkeznek félelmekkel és bizonytalanságokkal. Ami jó hír, hogy az Aikido edzéseken nagyon támogató és baráti a légkör, mindenkinek természetes, hogy segítjük egymást, és a kezdőkre még inkább.

Milyen módon és mikor tudok csatlakozni az edzésekhez?

Iratkozz fel a várólistára, meditálj tíz évet, és ha utána még mindig úgy érzed hogy jönnél, akkor hívd a Mestert :-)

Az AIKIDO harcművészet vagy küzdősport?

Az aikido szamuráj gyökerekkel rendelkező, tradicionális japán harcművészet. Verseny nincs, a cél a következetes gyakorlás, amely nem ellenfelekkel hanem gyakorló partnerekkel történik. Egymást segítve fejlődik mindenki.

Félek a sérülésektől, gyakoriak?

A sérülés nagyon ritka, nem szokott lenni. A gyakorlást vezetőnek pontosan tisztában kell lennie, ki mire képes és e szerint kell hozzá való gyakorló partnerrel és feladatokkal ellátnia. Egy értelmetlen sérülés hosszú időre kivonhat a gyakorlásból, ami nem cél. Az AIKIDO-t sokan idős korban is gyakorolják, amikor a sérülések már nehezen regenerálódnak. Az AIKIDO-ban nincs versengés, teljesítménykényszer, ami gyakran a sérülések oka.

Mi az a fekete nadrág szerű amit a haladók viselnek?

A „hakama” néven ismert ruhadarab a hagyományos japán harcművészeti öltözet része. A legtöbb japán harcművészet (pl. Kyudo és Kendo) megköveteli, hogy a tanulók hakamát viseljenek. A fehér övesek nem viselnek hakamát a dojo-ban, így az oktatók könnyebben ellenőrizhetik a tanuló alsó testhelyzetét és mozgását. Hakamát általában nem viselnek olyan versenysportokban, mint a dzsúdó és a karate, mivel a bíróknak és a játékvezetőknek látniuk kell a versenyzők lábát, és sérülésekhez is vezethet a viselése. A hakama történetéről egy teljes leírás itt olvasható

Miért nincsenek színes övek ?

Minden nem fekete öves gyakorló fehér övet visel, ami a japán budo hagyománya. Fehér övet kezdő szinttől 6 kyu-tól 1-kyu-ig viselnek a gyakorlók, 1 dan-tól felfelé pedig fekete övet. A gyermekeknél motivációs célból színes övvel is szokták jelezni a fokozatok közötti különbségeket.

Honnan tudom hogy jó helyet választottam-e magamnak a gyakorláshoz?

Egy biztos, ezt a fotelből nem fogod tudni eldönteni, el kell menni és ki kell próbálni. A legtöbben amúgy nem tudatosan választanak, hanem az alapján, hogy melyik helyszín elérhető egyáltalán számukra. Nincs ezzel semmi baj, de ha több lehetőséged is van, akkor érdemes megnézni több iskolát. Nem árt legalább pár hétig járni, hogy tudjál megfontolt döntést hozni. Ez alatt az idő alatt figyeld meg a mester és a haladóbb tanítványok hozzáállását a kezdőbbekhez, az általános légkört, a tanítás módját. Tudsz ezekkel a dolgokkal azonosulni, beleillenek az értékrendedbe? A mesterek, instruktorok személyisége olyan, ami úgy érzed passzol a tiédhez, szívesen elfogadod, amit hallasz tőlük? A legfontosabb szempont talán az, hogy milyen érzésekkel érkezel, illetve távozol az edzésről. A kezdeti izgalom teljesen normális, de ez jó esetben az edzések végére elmúlik. Ha mosolyogva, oldottan, testileg- és lelkileg feltöltődve indulsz haza, akkor az mindenképp jó jel.