Olvasnivaló
Technikai jegyzet
dojoba vezető út

Shiho nage: Technikai elvek a mozdulatok mögött

Gyakorlás közben gyakran tapasztaljuk, hogy egy technika végrehajtása során a mozdulatok helyes sorrendje önmagában nem mindig elég a sikerhez. Érezhetjük, hogy a mozgásunk darabos, erőt igényel, vagy egyszerűen szétesik. Ennek oka gyakran az, hogy a látható mozdulatok mögött meghúzódó alapelvek még nem álltak össze egységes egésszé.

Ez a jegyzet a shiho nage technikát bontja le azokra a kulcsfontosságú elvekre, amelyek a puszta formán túl a hatékony és folyamatos végrehajtást lehetővé teszik. Célja, hogy segítsen megérteni a miérteket a hogyanok mögött.

I. Az első kontaktus elvei (Sente vs. Gote)

A sorsdöntő pillanat már az első érintéskor megtörténik. A kérdés nem az, hogy a partner (uke) hogyan ragadja meg a kezünket, hanem az, hogy mi hogyan adjuk oda azt. A kezek odaadásának több szerepe is van, mint elsőre gondolnánk.

Ne feledjük, a "támadó" elsődleges szándéka ritkán a kéz megragadása; a cél a test vagy a fej. A kezek proaktív felemelése tehát elsősorban távolságot és fedezéket biztosít. Másodsorban, ezzel a mozdulattal megváltoztatjuk a támadás dinamikáját; az uke kénytelen reagálni a felemelt kezekre, így nem pontosan az történik, amit eredetileg elgondolt.

  • A Reaktív Hiba: Ha passzívan várunk a fogásra, a kezünk egy élettelen tárggyá, egy fogantyúvá válik. Ez a „lezárt”, statikus fogás, ez a "markolat-börtön" hátrányból indít minket, mert egy már kialakult, stabil szerkezetet kell megbontanunk. A hirtelen, erős ráfogásunk pedig olyan, mint egy telegramma, ami vörös betűkkel közli: "FIGYELEM! TECHNIKA KÖVETKEZIK! VÉDEKEZZ!". Ezzel mi magunk teremtjük meg az ellenállást, amit le akarunk győzni.
  • A Proaktív Megoldás (Sente): A hatékony végrehajtásnál „odaadjuk” a kezünket. Ez a mozdulat azonban nem egy céltalan csali. Az aikido gyakorlás egyik fő problémája, hogy mi történik, ha a támadó nem reagál a kezek mozdulatára. Éppen ezért a kéz felemelkedése egy megelőző "támadásként" is felfogható. A mozdulatnak akkor is van szándéka és iránya (például a támadó központja vagy arca felé), ha az uke nem ragadja meg. Ez a szándék tölti meg élettel a mozdulatot. A kéz már a kontaktus előtt él, tele van iránnyal. Az uke azt hiszi, ő ragadott, de valójában egy már mozgásban lévő, céllal és szándékkal rendelkező "célpontot" ért el, ami azonnal elkezdi őt vezetni. A finom, vezető kontaktus a valódi kapcsolódás (musubi) alapja.

II. A kibillentés (kuzushi) és a helyes lábmunka

Miután a proaktív, "élő" kontaktus létrejött, a mozdulat egyetlen, folyamatos, nagy felbontású snitté válik. A kibillentés (kuzushi) nem egy különálló cselekedet, hanem egy folyamat, melynek motorja a jellegzetes lábmunka.

Sok technika, különösen a Nishio-féle aikido alapja egy speciális lépés, ami a stílus kulcsát jelenti. Ez nem egy, az uke mozgásával szembemenő "belépés", sokkal inkább egy köríves, hátráló jellegű lépés, ami a technikák túlnyomó részében megjelenik.

Ezzel a lépéssel kilépünk az uke erejének vonalából, és egy köríves pályán vezetjük tovább a mozgását. Az uke előre mozduló szándéka sosem ütközik falba, hanem azonnal beleolvad a mi spirális mozgásunkba. Az energiája hirtelen elveszti a célpontját, és mivel az egyensúlyát és a központját keresi, kényszerűen követni fogja a mozgásunkat. A kibillentés tehát nem egy erőlködő mozdulat, hanem a kontaktusfelvétel és ezen speciális, elvezető lépés szerves, elkerülhetetlen következménye.

III. A helyzetteremtés: Időzítés és testmechanika

Ahogy az uke kibillentett teste felénk sodródik, a mi feladatunk az, hogy a mozgásának végpontjánál létrehozzuk a technika folytatásához szükséges teret. Itt lép be a képbe a türelem és a precíz helyezkedés. Fontos, hogy türelmesen megvárjuk a kellő pillanatot: amikor az uke válla eléri a miénket, de még nem tud ellökni vele. Ez a pillanat a kapu a "fogaskerék-elv" megvalósításához. Hogy ez bekövetkezhessen, a fogott kezünket az azonos oldali lábunk fölé kell hoznunk, nem maradhat a testünk uke felőli oldalán. Ezzel a finom, de tudatos mozdulattal hozzuk az uke karját és testét abba a helyzetbe, ami előkészíti a tökéletes kapcsolódást.

Ebben a fázisban a szabad kezünk szerepe is kulcsfontosságú. Gyakori hiba, hogy a szabad (nem fogott) kezünkkel idő előtt megragadjuk a támadó karját. Ez a korai fogás azonnal fókuszálja a partner figyelmét a fogás pontjára, feszültséget és ellenállást szül. Ráadásul ez a merev kapcsolat minket is távol tart az ukétól.

A helyes megoldás az, hogy a szabad kezünk nem egy satu, hanem egy vezető. Ez a kéz finoman, ívesen előre és felfelé halad az uke karja alatt, nem megragadva, hanem finoman emelve, teret nyitva. Ez a mozdulat a motorja az "alagút" megnyitásának, amit egy csodálatos jin-jang dinamika tökéletesít:

  • A Kéz Emelkedik (Jang - Aktív, Kiterjedő): Mindkét kezünk – a vezetett és a szabadon emelő is – egy folyamatos, íves mozdulattal emelkedik, tovább emelve az uke súlypontját és instabillá téve őt. Ez a mozdulat nem egy húzás, hanem egy kiterjedő, spirális nyitás, ami fizikailag megteremti az „alagút” tetejét.
  • A Test Süllyed (Jin - Befogadó, Gyökerező): És itt jön a zseniális ellentét: miközben a kezünk emelkedik, az egész testünk egyenes tartással süllyed egy kicsit. Ezzel a saját súlypontunkat mélyítjük, stabilan gyökerezünk a földben. Hatalmas erőfölényt teremtünk, és a tartásunk megtörése nélkül, természetes módon kerülünk alacsonyabbra, készen az áthaladásra.

IV. Az áthaladás elve: A fogaskerék-kapcsolat

Az áthaladás során a két testnek tökéletes összhangban kell mozognia. A legjobb kép erre a „fogaskerék-elv”. A testünk oldala és az uke teste úgy illeszkedik és gördül el egymáson, mint két precíziós fogaskerék.

  • A Hiba: Ha a kerekek nem érnek össze (túl nagy a távolság), a hajtás nem adódik át. Elfordulunk, az uke pedig egy helyben marad. Ha a kerekek összeakadnak (túl kicsi a távolság, durva ütközés), a rendszer megáll, és az egész birkózássá válik.
  • A Megoldás: Az ideális „elgördüléshez” folyamatos, de lágy testi kontaktusra és a távolság (ma'ai) folyamatos, érzékeny szabályozására van szükség. Fontos, hogy a lépésünk és testünk fordulása a fogaskerekek gördülésének irányát kövesse; nem lépünk az uke elé, hanem vele együtt, mellette haladunk el, a forgás központja körül. Ez a gördülő kapcsolat a fizikai megvalósulása a musubi-nak, test a testen. A célba érkezés nem egy újabb akaratlagos tett, hanem az addigi mozgás logikus következménye.

V. A befejezés: A spirál lezárása

Miután átléptünk a másik oldalra, a spirál, ami eddig felfelé és kifelé nyílt, eléri a csúcspontját, és elkezd lefelé és befelé záródni. A süllyesztett testtartásunkat fenntartva a figyelmünk és energiánk 100%-ban az uke felé fordul. A kezünk már engedhetjük is le, a végső tenkai (fordulás) forgási energiáját felhasználva vezetve a partnert a föld felé. A dobás nem egy tolás vagy rántás, hanem a spirál természetes befejezése, mint amikor a víz lefolyik a lefolyóban.

Összefoglalás

A gyakorlás elején a technikákat különálló lépések sorozataként tanuljuk. A mélyebb megértés és a hatékonyabb végrehajtás akkor kezdődik, amikor ezeket a lépéseket elkezdjük összekötni a mögöttük rejlő alapelvekkel. A shiho nage tehát nem csupán mozdulatok összessége, hanem egyetlen, logikus és megszakítás nélküli folyamat. Ha a kontaktusfelvétel, a kibillentés, a helyezkedés, az áthaladás és a befejezés elvei összeállnak, a technika egy erőlködéstől mentes, folyamatos áramlássá válik, ahol a dobás nem egy külön tett, hanem az addigi események elkerülhetetlen következménye.