Gyakorlás közben gyakran tapasztaljuk, hogy egy technika végrehajtása során a mozdulatok helyes sorrendje önmagában nem mindig elég a sikerhez. Érezhetjük, hogy a mozgásunk darabos, erőt igényel, vagy egyszerűen szétesik. Ennek oka gyakran az, hogy a látható mozdulatok mögött meghúzódó alapelvek még nem álltak össze egységes egésszé.
Ez a jegyzet a shiho nage technikát bontja le azokra a kulcsfontosságú elvekre, amelyek a puszta formán túl a hatékony és folyamatos végrehajtást lehetővé teszik. Célja, hogy segítsen megérteni a miérteket a hogyanok mögött.
A sorsdöntő pillanat már az első érintéskor megtörténik. A kérdés nem az, hogy a partner (uke) hogyan ragadja meg a kezünket, hanem az, hogy mi hogyan adjuk oda azt. A kezek odaadásának több szerepe is van, mint elsőre gondolnánk.
Ne feledjük, a "támadó" elsődleges szándéka ritkán a kéz megragadása; a cél a test vagy a fej. A kezek proaktív felemelése tehát elsősorban távolságot és fedezéket biztosít. Másodsorban, ezzel a mozdulattal megváltoztatjuk a támadás dinamikáját; az uke kénytelen reagálni a felemelt kezekre, így nem pontosan az történik, amit eredetileg elgondolt.
Miután a proaktív, "élő" kontaktus létrejött, a mozdulat egyetlen, folyamatos, nagy felbontású snitté válik. A kibillentés (kuzushi) nem egy különálló cselekedet, hanem egy folyamat, melynek motorja a jellegzetes lábmunka.
Sok technika, különösen a Nishio-féle aikido alapja egy speciális lépés, ami a stílus kulcsát jelenti. Ez nem egy, az uke mozgásával szembemenő "belépés", sokkal inkább egy köríves, hátráló jellegű lépés, ami a technikák túlnyomó részében megjelenik.
Ezzel a lépéssel kilépünk az uke erejének vonalából, és egy köríves pályán vezetjük tovább a mozgását. Az uke előre mozduló szándéka sosem ütközik falba, hanem azonnal beleolvad a mi spirális mozgásunkba. Az energiája hirtelen elveszti a célpontját, és mivel az egyensúlyát és a központját keresi, kényszerűen követni fogja a mozgásunkat. A kibillentés tehát nem egy erőlködő mozdulat, hanem a kontaktusfelvétel és ezen speciális, elvezető lépés szerves, elkerülhetetlen következménye.
Ahogy az uke kibillentett teste felénk sodródik, a mi feladatunk az, hogy a mozgásának végpontjánál létrehozzuk a technika folytatásához szükséges teret. Itt lép be a képbe a türelem és a precíz helyezkedés. Fontos, hogy türelmesen megvárjuk a kellő pillanatot: amikor az uke válla eléri a miénket, de még nem tud ellökni vele. Ez a pillanat a kapu a "fogaskerék-elv" megvalósításához. Hogy ez bekövetkezhessen, a fogott kezünket az azonos oldali lábunk fölé kell hoznunk, nem maradhat a testünk uke felőli oldalán. Ezzel a finom, de tudatos mozdulattal hozzuk az uke karját és testét abba a helyzetbe, ami előkészíti a tökéletes kapcsolódást.
Ebben a fázisban a szabad kezünk szerepe is kulcsfontosságú. Gyakori hiba, hogy a szabad (nem fogott) kezünkkel idő előtt megragadjuk a támadó karját. Ez a korai fogás azonnal fókuszálja a partner figyelmét a fogás pontjára, feszültséget és ellenállást szül. Ráadásul ez a merev kapcsolat minket is távol tart az ukétól.
A helyes megoldás az, hogy a szabad kezünk nem egy satu, hanem egy vezető. Ez a kéz finoman, ívesen előre és felfelé halad az uke karja alatt, nem megragadva, hanem finoman emelve, teret nyitva. Ez a mozdulat a motorja az "alagút" megnyitásának, amit egy csodálatos jin-jang dinamika tökéletesít:
Az áthaladás során a két testnek tökéletes összhangban kell mozognia. A legjobb kép erre a „fogaskerék-elv”. A testünk oldala és az uke teste úgy illeszkedik és gördül el egymáson, mint két precíziós fogaskerék.
Miután átléptünk a másik oldalra, a spirál, ami eddig felfelé és kifelé nyílt, eléri a csúcspontját, és elkezd lefelé és befelé záródni. A süllyesztett testtartásunkat fenntartva a figyelmünk és energiánk 100%-ban az uke felé fordul. A kezünk már engedhetjük is le, a végső tenkai (fordulás) forgási energiáját felhasználva vezetve a partnert a föld felé. A dobás nem egy tolás vagy rántás, hanem a spirál természetes befejezése, mint amikor a víz lefolyik a lefolyóban.
A gyakorlás elején a technikákat különálló lépések sorozataként tanuljuk. A mélyebb megértés és a hatékonyabb végrehajtás akkor kezdődik, amikor ezeket a lépéseket elkezdjük összekötni a mögöttük rejlő alapelvekkel. A shiho nage tehát nem csupán mozdulatok összessége, hanem egyetlen, logikus és megszakítás nélküli folyamat. Ha a kontaktusfelvétel, a kibillentés, a helyezkedés, az áthaladás és a befejezés elvei összeállnak, a technika egy erőlködéstől mentes, folyamatos áramlássá válik, ahol a dobás nem egy külön tett, hanem az addigi események elkerülhetetlen következménye.