Ide az edzéseken felmerülő kérdésekre adott válaszok, vagy a gyakorlás során szerzett tapasztalatokról készülnek feljegyzések. Leginkább azok számára lehet hasznos, érthető, vagy szolgál emlékeztetőül, akiknek az említett gyakorlatokhoz a valós helyzetek élménye és tapasztalata is társul.
2023. november 22.
Hogy a kéz kiszabadítása viszonylag könnyű legyen azt elég magasra kell emelni, mindkét kézzel egy körívet leírva magunk előtt. Közben a kezünk először tenyérrel felénk majd kiszabadításkor tenyérrel kifelé néz.
A kezek kiszabadítása utáni pillanat nagyon hasonlít az irimi nage-ra. (pozíció és a kezek) A kéz kiszabadítása még a fordulás előtt kis kitéréssel és belépéssel jár.
Miután a fogott kéz kiszabadult, a fordulás abban pillanatban kezdődik meg mikor a kéz atemit ad. A két mozgás (fordulás, atemi) egymást segíti, egy irányba esnek. Miután az atemi súrolta az uke arcát (oldalról-hátulról érkezett) a kéz tovább mozog és az uke felkarján végig csúszva megakad a könyökhajlatban az alkaron. Fontos, hogy a tori keze (könyöke) az alkaron az uke karját kívülről meg tudja támasztani, az uke könyékkel ütését védve ezzel. A torinak nem kell az uke kezét feszegetni ezzel a megtámasztással! Az irányából adódik, hogy ez a mozgás az ukét hatékonyan tudja előre-lefelé billenti, egy a testéhez közel lévő ponton keresztül.
A fordulás megtörtént, így a tori és uke teste egy pillanatra egy irányba mutat, (egymás mellett vannak, az uke kibillentve a tori stabilan) Az alkart könyök hajlatnál támasztó kéz közben a csukló felé csúszik, ezzel előkészíti a kote gaeshi-hez szükséges fogást.
2022. november 10.
Támadás, az uke nem sodródhat ki magától, nem távolodhat a toritól!
Indító kézmozdulat, mely az uke mozgását módosítja, a fogás után picit megemeli a fogó kéz vállát. A tori keze nem nyomja oldalra az uke-t, mondhatni semleges marad. Csak az uke nyomását vezeti el, tereli egy körívre, ezzel kialakít az uke részére egy körkörös mozgást. Mielőtt az uke és a tori válla egymásnak ütközne a tori belép a körpálya közepébe és utat enged az ukenak. Közben a fogáson keresztül a föld felé vezeti.
A tori részéről a fogás csak az utolsó pillanatban (mikor az uke kezd elengedni) alakuljon ki, egyébként lassítani fogja a kéz alatti átfordulást.
A tori a szabad kezével nem támasztja meg az uke könyökét! Az ilyen támasztékkal saját magát akadályozza az átbújásban és ellenállásra sarkallja az uket.
2022. november 10.
Fontos, hogy legyen indító kézmozdulat, kialakuljon felső és alsó kéz mely a test középvonalát fedezi, ez reakcióra ösztönzi a támadót és picit már módosít is a testtartásán. A gyakorlat közben az uke úgy érzi mintha a tori közelebb engedné magához, de valójába ez az érzés a tori kezeinek körkörös mozgásából,a kitérésből és a fordulásból adódik, nem pedig a kezek beengedéséből.
2021. októbar 7.
Ahogy az uke lép felénk mi úgy térünk ki előle és picit elhaladva egymás mellett, szabadítjuk ki fent a fogásból a kezünket. A kéz lendüljön megfelelően fel annyira, hogy a nem fogott kéz akár egy atemit is tudjon adni. Ez a magasság és szabadság biztosítja, hogy a kezünket ki tudjuk szabadítani. Ilyenkor mindkét kezünk tenyere felénk néz, majd az elhaladás pillanatában a kezek megfordulnak. A fogás lebontódik az eddig fogott kéz átkerül a nyakhoz a bontó kéz pedig tovább kíséri a fogó kezet, könyék tájt megtámasztva irányítja az ukét tovább.. Az uke fogó kezét nem csapjuk le magunk mellé, ezzel támaszkodási lehetőséget biztosítva részére. A kibillentés ne túlozzuk el, legyen természetes üteme. A nem természetes dolgok közben az uke érzékeli a helyzetet és módosít vagy felhagy a támadással.
2021. szeptember 16.
A kezek mozgása alapján akár két külön technika is lehetne. Itt is megkülönböztetünk alsó és felső kezet. Az alsó kéz hasonló mozdulatot
végez mint mikor gyakuhanmi katatedori támadási formából vezetjük az ukét. A megfelelő távolságban tesz egy kis körívet ami lentről
felfelé majd ismét lefelé és kifelé tart. Ezzel a mozdulattal elindítja az ukét, azt szeretnénk ha a hátsó lábával előre lépne, hogy ott
kialakuljon egy "irimi-pont" (instabil pont ahová lehet billenteni) Fontos, hogy az alsó kéz nem egyszerűen nyit, azzal lehetőséget adna
az uke közel kerülésére és támadásra. A fölső kéz mozdulata, olyan mint ha leöntenénk az uke-t egy pohár vízzel. Folyamatos mozgás spirál
pályán, ügyelni kell rá, hogy a könyök lent maradjon.
Az uke hátsó lábának elindulása 50% és a kitérésünk 50% megfelelő helyet biztosít az uke mögé mutató dobásra, a felső kéz részre.
2021. szeptember 16.
Az uke szempontjából kétféle viselkedést lehet megkülönböztetni:
1, Támad, közeledik felénk, ebben az esetben hátralépünk
2, Statikus, ebben az esetben az alsó kezünk oldalán lévő láb lép felé.
Ez a lépés teszi lehetővé, hogy a tözsünk fordujon (a lábak is irányt váltanak, talppárnán fordulunk) A gyakorlat mindkét esetben kitérés
és a törzsünk elforgatása 180 fokkal.A kezeink magunk előtt, nem széttárva -mint azt gyakran látni- egyik kéz fentebb a másik lentebb,
határozott mozdulattal indulnak az uke felé, mint ha annak a középvonalát szeretnénk támadni két kézzel.. Miután kialakul a kontaktus az
ukéval, a fentebb lévő kéz lefelé "vág" körívesen, míg a lentebb lévő felfelé emelkedik körívesen az uke keze/karja mögött. A
kézmosdulatok közben történik meg a kitérés és fordulás.
2021. július 27.
Az első kitérés és forgatás után, mikor az uke újra szembe kerülne, fontos, hogy ismét kitérjünk, egy oldalra lépéssel. Első és hátső láb
is megtartva pozícióját oldala lép, ezzel a tori a megérkező uke elől elkerül.
A szemből indított atemi hiba! Az uke ugyan ezt csinálja, ütéssel támad. Nem kiszámítható kinek a keze marad belül. Az atemi a tori
részéről egy körkörös mozgásból származik és oldalról érkezik a nyakra. Ezzel a mozdulattal egyben távol is tartja (kizárja) az uke-t.
A fogott kéz csak akkor kezdi meg a nyitást, mikor az átbújó belépés megindul (nem hamarabb) Ellenkező esetben a nyitás támadási
lehetőséget ad az uke részére.
A tori időben és elhelyezkedésben az uke-t negyed vagy fél ütemmel megelőzve haladjon.
Átbújás után a fogott kéz ha túlságosan visszafelé dolgozik az uke felé, akkor azzal megállítja a mozgását, darabos lesz. Ilyen esetben
inkább egy sokumen irimi technika adódik.
2021. július 7.
Az aihnami ikkyo (ikkyo-gokyo-ig) típusú leszorítás technikáknak sikerének egyik alapja az első kibillentés végrehajtása. Gyakorlás során megfigyeltem, hogy ennek a hiánya a technika további részeit jelentősen átalakítja. Fontos felismerni, hogy a probléma gyakran ezen a ponton jelentlkezik és nem a technika további részein kell átalakításokat végezni. A megfelelő távolság és időzítés itt is fontos. Az elől lévő kézzel azonos láb lép oldalra előre (irimi) a támadás pillanatában, közben a csípő nagyot segít és a kitérés irányába fordul. A fogott kéz fel és előre ívesen mozdul, az uke könyökét megemeli, ide jön a tori másik keze, ezzel az ukét a föld felé mozdítja. Jó pozícióba sikerült vinni az uke-t, ha a válla lentebb került mint a keze és a másik kezével a földre támaszkodik. Ebben a pillanatban az uke már a földere támaszt a tori az ukéltól távolabbi lába és keze van elöl. Az ikkyo-t fázisokra bontva, ez lehet az első. A kapcsolat felvétele az ukeval és kibillentés. Ezt a mozdulatot érdemes külön gyakorolni, nem csak a tori részére jelent feladatot, az uke részére is fontos elfogadni és "feldolgozni" a kibillentést, sérülések nélkül.
2021. július 1.
2021. július 1.
Aihanmi katatedori ikkyo omote stílusú kezdés az uke megemelt keze alatt átlépés. Az uke kezét a kard kihúzáshoz hasonló pozícióig oldalra és fel irányba kell emelni. Ezzel biztosítani, hogy az uke másik keze távol maradjon, a testének a pozíciója nem teszi lehetővé, hogy a mási kezével megüssön. Az átlépés iránya fontos, nem az uke elé lépünk, hanem a megemelt fogó kéz irányába. Az átlépés után egy tenkan használva befordulunk a tori mellé és innen a kokyu nage 3-as gurításra vonatkozó megjegyzések érvényesek.
2021. július 1.
Aihanmi katatedori omote pozícióból és az ebből kialakuló omote kibillentés után, udekime nage stílusú gurítás. Ez nem kimondottan a könyököt érő támadás, inkább egy az uke kezén keresztül az egész testet megmozgató kibillentés. Ebben fontos szerepe lehet a kar alatti kézzel (arcra felé) adott ateminek és a fogó kéz ujjain keresztül kialakított finom "feszítésnek" mely az ukét fel és előre irányba indítja és egy "felső holtponton" átbillentve indítja a gurulás. Ebben a pillanatban az uke a tőlünk távolabb eső lábával lépni fog, áthelyezi a súlypontját arra, a (másik) már hátsó lába "felszabadul" a gurító kéz ívesen vissza kanyarodva ezt a lábat emelve tovább erősítheti a biztos gurulást.
2021. július 1.
A gyakorlat hasonló módon kezdődik mint az ikkyo, de a kibillentésből az uke visszafelé jön. Az uke kibillentése nem lett teljes, nem tette le a másik kezét, a válla nem tudott lejjebb kerülni a kezénél. Mikor a könyék részen lévő kéz érezni kezdi, hogy az uke nem kibillenthető és visszafelé ható erő kezd kialakulni, ez a kéz nem támasztja tovább a könyék részt, hanem becsúszik alá és az uke kezét határozottan, nagy ívben eltereli. Ezzel megakadályozza, hogy az uke a karjával, könyökével meg tudjon ütni. Ez az elterelés egyben az uke függőleges stabil pozícióját is megszünteti. Az itt leírt mozgás folyamatban az uke és tori "helyet cserél" közben a tori 180 fokos csípő fordulással (az uke felé) a másik kezét atemi adásra készíti, az uke fejét/nyakát/tarkóját támadja. A "figyelmes" uke, ezen támadás elől gurulással menekül. Az atemi shomen uchi jellegű, a támadás célpontja pontosan a tori előtt, az uke középvonala.
2021. július 1.
A gyakorlat hasonló módon kezdődik mint az ikkyo, az ukét alapos kibillentés után (a nem fogó kezét a földre teszi) a fogó kézen keresztül azt mint merev rúd (vagy bot) használva, tovább billentjük, elgurítjuk. A kibillentés közben nem lépünk a testéhez közelebb eső lábbal. A kibillentés a csípő a láb és a kar együttes mozgásával történik meg, úgy hogy az uke fogó kezének a válla kerüljön elénk. A váll lejjebb van mit a fogó kéz. Miután kialakult a kibillentett, egyensúly vesztett pozíció, az uke testéhez közelebb eső lábbal belépve, a fogó kézen kereszetül a teste középpontját támadva megtörténhet a gurítás.
2021. július 1.
A bemelegítés végéhez kötődő lépés és hajlítás gyakorlat. Fordított irimi(nage). Több fajtája létezik, mindenféle támadási formából kialakítható helyzet. A végén az uke besodródik az egyik kar alá. Fontos, hogy a kart magasra emeljük, ne mellkas magasságban találkozzon az ukéval. A gyakorlat végén ügyeljünk arra, hogy az ukehoz közelebb eső lábat addig zárjuk a másik mellé míg az uke mozgásban van, ellenkező esetben könnyen ráléphet a lábunkra, vagy az uke tovább sodródása esetén a kint maradó láb megakadályozza, hogy toább forduljunk és az ukét végig kellő kibillentett pozícióba tartsuk.
2021. október 7.
A jó támadás elengedhetetlen része a gyakorlásnak. Fontos, hogy időről időre jusson eszünkbe az uke ellenőrzése. Ha a támadása helytelen, másra tanítja a torit.
A haladók ne statikus pozícióban gyakoroljanak. Ha látom, hogy közeledik az uke picit lépek felé, ezzel megzavarva a támadását. Amikor a kapcsolat kialakul, csinálok helyet a támadás fogadásához, egy köríves hátra lépéssel. A lépés nagysága a támadó sebességétől függ.
A technikák fogadásakor és végrehajtása során a kezem magam előtt mozoghat csak le-fel, nem túl nagy térben. Úgy is felfoghatjuk, hogy a kezeim mögött megyek.
A kezek felajánlása fontos, ezzel a megfelelő pozícióban érkezik a kezem a támadóhoz. Ez a beállítás rajtam múlik, nem a támadó dönti el, hol fogja meg a kezemet.
Ha fordulnom kell a technikában akkor fordulok, nem lehet tolatni helyette. (gyakuhanmi ura technikák)
Az atemi fontos, a támadót megtanítja reagálni, a torit pedig felmérni a távolságot. Ezért az atemi legyen határozott, ne csak egy “fölösleges” mozdulat.