Blog

Technical notices image

Technikai jegyzetek

Szerző: Németh Ferenc
Ide az edzéseken felmerülő kérdésekre adott válaszok, vagy a gyakorlás során szerzett tapasztalatokról készülnek feljegyzések. Leginkább azok számára lehet hasznos, érthető, vagy szolgál emlékeztetőül, akiknek az említett gyakorlatokhoz a valós helyzetek élménye és tapasztalata is társul.
Aihanmi katatedori - ikkyo első kibillentés
2021. július 7.
Az aihnami ikkyo (ikkyo-gokyo-ig) típusú leszorítás technikáknak sikerének egyik alapja az első kibillentés végrehajtása. Gyakorlás során megfigyeltem, hogy ennek a hiánya a technika további részeit jelentősen átalakítja. Fontos felismerni, hogy a probléma gyakran ezen a ponton jelentlkezik és nem a technika további részein kell átalakításokat végezni. A megfelelő távolság és időzítés itt is fontos. Az elől lévő kézzel azonos láb lép oldalra előre (irimi) a támadás pillanatában, közben a csípő nagyot segít és a kitérés irányába fordul. A fogott kéz fel és előre ívesen mozdul, az uke könyökét megemeli, ide jön a tori másik keze, ezzel az ukét a föld felé mozdítja. Jó pozícióba sikerült vinni az uke-t, ha a válla lentebb került mint a keze és a másik kezével a földre támaszkodik. Ebben a pillanatban az uke már a földere támaszt a tori az ukéltól távolabbi lába és keze van elöl. Az ikkyo-t fázisokra bontva, ez lehet az első. A kapcsolat felvétele az ukeval és kibillentés. Ezt a mozdulatot érdemes külön gyakorolni, nem csak a tori részére jelent feladatot, az uke részére is fontos elfogadni és "feldolgozni" a kibillentést, sérülések nélkül.
Kokyu nage gyakorlatok.
2021. július 1.
Fontosak az egyszerű mozgásból történő technikák/gurítások. Így gyakoroljuk az időzítést és megtanuljuk felmérni a távolságot és megragadni a kezdeményezést. Haladóbb vizsgán szintén feladat a különféle támadási formákból akár több támadóval végrehajtott viszonylag kötetlen technikák bemutatása. Ennek a begyakorlására támadási formánként létrehoztunk egy kokyu nage sorozatot, mely legalább 8-10 különféle gurítást (dobást) tartalmaz. Ezeket gyakoroljuk szinte minden edzés elején először sorban, hogy egy se maradjon ki. Először egyféléből négyet (oldalanként kettőt), aztán kettőt (jobb és bal kéz 1-1) majd amikor már gyorsan tudunk váltani akkor oldalanként különbözőt aztán több támadóval, mindenkivel más gurítás. Ez a gyakorlás először az egyes technikák rovására megy, a kapkodás miatt pontatlanság alakul ki. Dolgozzunk azon, hogy ez folyamatosan fejlődjön.
some kokyu nage image
Aihanmi katatedori - kokyu nage 4 ura (ikkyo stílusú kezdéssel udekime nage)
2021. július 1.
Aihanmi katatedori ikkyo omote stílusú kezdés az uke megemelt keze alatt átlépés. Az uke kezét a kard kihúzáshoz hasonló pozícióig oldalra és fel irányba kell emelni. Ezzel biztosítani, hogy az uke másik keze távol maradjon, a testének a pozíciója nem teszi lehetővé, hogy a mási kezével megüssön. Az átlépés iránya fontos, nem az uke elé lépünk, hanem a megemelt fogó kéz irányába. Az átlépés után egy tenkan használva befordulunk a tori mellé és innen a kokyu nage 3-as gurításra vonatkozó megjegyzések érvényesek.
Aihanmi katatedori - kokyu nage 3 omote (udekime nage stílusú)
2021. július 1.
Aihanmi katatedori omote pozícióból és az ebből kialakuló omote kibillentés után, udekime nage stílusú gurítás. Ez nem kimondottan a könyököt érő támadás, inkább egy az uke kezén keresztül az egész testet megmozgató kibillentés. Ebben fontos szerepe lehet a kar alatti kézzel (arcra felé) adott ateminek és a fogó kéz ujjain keresztül kialakított finom "feszítésnek" mely az ukét fel és előre irányba indítja és egy "felső holtponton" átbillentve indítja a gurulás. Ebben a pillanatban az uke a tőlünk távolabb eső lábával lépni fog, áthelyezi a súlypontját arra, a (másik) már hátsó lába "felszabadul" a gurító kéz ívesen vissza kanyarodva ezt a lábat emelve tovább erősítheti a biztos gurulást.
Aihanmi katatedori - kokyu nage 2 omote (ikkyo stílusú, kibillentésből visszatérő)
2021. július 1.
A gyakorlat hasonló módon kezdődik mint az ikkyo, de a kibillentésből az uke visszafelé jön. Az uke kibillentése nem lett teljes, nem tette le a másik kezét, a válla nem tudott lejjebb kerülni a kezénél. Mikor a könyék részen lévő kéz érezni kezdi, hogy az uke nem kibillenthető és visszafelé ható erő kezd kialakulni, ez a kéz nem támasztja tovább a könyék részt, hanem becsúszik alá és az uke kezét határozottan, nagy ívben eltereli. Ezzel megakadályozza, hogy az uke a karjával, könyökével meg tudjon ütni. Ez az elterelés egyben az uke függőleges stabil pozícióját is megszünteti. Az itt leírt mozgás folyamatban az uke és tori "helyet cserél" közben a tori 180 fokos csípő fordulással (az uke felé) a másik kezét atemi adásra készíti, az uke fejét/nyakát/tarkóját támadja. A "figyelmes" uke, ezen támadás elől gurulással menekül. Az atemi shomen uchi jellegű, a támadás célpontja pontosan a tori előtt, az uke középvonala.
Aihanmi katatedori - kokyu nage 1 omote (ikkyo stílusú)
2021. július 1.
A gyakorlat hasonló módon kezdődik mint az ikkyo, az ukét alapos kibillentés után (a nem fogó kezét a földre teszi) a fogó kézen keresztül azt mint merev rúd (vagy bot) használva, tovább billentjük, elgurítjuk. A kibillentés közben nem lépünk a testéhez közelebb eső lábbal. A kibillentés a csípő a láb és a kar együttes mozgásával történik meg, úgy hogy az uke fogó kezének a válla kerüljön elénk. A váll lejjebb van mit a fogó kéz. Miután kialakult a kibillentett, egyensúly vesztett pozíció, az uke testéhez közelebb eső lábbal belépve, a fogó kézen kereszetül a teste középpontját támadva megtörténhet a gurítás.
Sokuho / sokumen irimi
2021. július 1.
A bemelegítés végéhez kötődő lépés és hajlítás gyakorlat. Fordított irimi(nage). Több fajtája létezik, mindenféle támadási formából kialakítható helyzet. A végén az uke besodródik az egyik kar alá. Fontos, hogy a kart magasra emeljük, ne mellkas magasságban találkozzon az ukéval. A gyakorlat végén ügyeljünk arra, hogy az ukehoz közelebb eső lábat addig zárjuk a másik mellé míg az uke mozgásban van, ellenkező esetben könnyen ráléphet a lábunkra, vagy az uke tovább sodródása esetén a kint maradó láb megakadályozza, hogy toább forduljunk és az ukét végig kellő kibillentett pozícióba tartsuk.
sokumen irimi image