Olvasnivaló
Harcművészet témájú írásaink
ba duan jin - gyakorló alak

Ba Duan Jin 八段锦

A Nyolc darab brokát (Ba Duan Jin, 八段锦) az egyik legelterjedtebb csikung gyakorlat a világon, amely az ősi Kínából került hozzánk és több mint 1000 éves múltra tekint vissza. Különböző fordításban Nyolc darab brokát, Nyolc szekció brokát, vagy Nyolc selyemszövés.

A Ba Duan Jin csikung számos kínai tanításon alapul. Ezek közé tartozik a konfucianizmus, a buddhizmus, a taoizmus, a hagyományos kínai orvoslás (TCM) és - ahogy Kínában mondják - a bölcsek tudása. Egy erőteljes csikung gyakorlatsor, amely rendszeres gyakorlás esetén segít a belső erő és a jó egészség fejlesztésében és megtartásában.

Mikor reggel és dél között gyakoroljuk, A Ba Duan Jin összhangba hozza a gyakorlót az univerzummal - Gao Lin

A Ba Duan Jin nyolc testtartásból áll, ezek viszonylag egyszerűek, könnyen megjegyezhetőek, bárhol és bármikor gyakorolhatóak. Az edzésmódszer rugalmas - a mozdulatok lehetnek gyorsak vagy lassúak, így az órákon nincs korhatár. A gyakorlatsor a mozgáskorlátozottak számára is elérhető, hasznos, és az egészségre pozitív hatással van. A Shaolin Ba Duan Jin egy egészségorientált gyakorlatsor az ízületek mobilitásának, a szerkezeti stabilitásnak, az elme fókuszálásának növelésére.

Ba Duan Jin részletek

Mit jelent a Ba Duan Jin?

A "ba" (ba, 八) szó a "Ba Duan Jin"-ban szó szerint nyolcat jelent: a gyakorlat nyolc mozdulatból (tartásból) áll.

A "duan" (duan, 段) szó egy szegmensre (beleértve az időt is) utal. Azt is hangsúlyozza, hogy a gyakorlat pozitív hatása csak folyamatos gyakorlással érhető el, amelyben minden mozdulat benne van.

A "jin" (锦) szó selymet jelent. A kínaiak szerint annak a teste, aki gyakorol, a selyemszövet tulajdonságait nyeri el: hajlékony, rugalmas és erős lesz.

A nyolc egymást követő mozdulat olyan kecses és folyékony, mint a selyem.

Az ősi Kínában ez a módszer a gyakorlatok végrehajtásának egyszerűsége és eleganciája miatt volt az egyik legkedveltebb.


A Ba Duan Jin eredete

A "Ba Duan Jin" kifejezés legkorábbi feljegyzése a "Record of the Listener - Selections of Chinese Supernatural Stories" című műben található a déli Song-dinasztia idején (1127-1279). Az Út forgópontja (Dao Shi, 1150 körül) szintén leírja a gyakorlatok egy korai formáját, és Zhongyi Quannak és Lu Dongbinnek, a kínai legenda nyolc "halhatatlanja" közül kettőnek tulajdonítja a feltalálásukat. Maguk a gyakorlatok azonban sokkal régebbinek tűnnek. A gyakorlatok közül négyet a Han-dinasztia (Kr. e. 206 - Kr. u. 220) idejéből származó brokátfestmény ábrázol, és hasonló illusztrációkat találunk a déli és az északi dinasztia (420 - 589) könyveiben is.


A Ba Duan Jin szerepe a kínai orvoslásban

A Ba Duan Jin a "csan" (chan, 禅) buddhizmuson és a hagyományos kínai orvoslás gyakorlatán alapul. A test egyensúlyát és egészségét a gyakorlás során a jin-jang kiegyensúlyozásával, a qi szabályozásával, az inak erősítésével és a csontok szilárdságának növelésével érik el. A Ba Duan Jin gyakorlása javítja és erősíti az egészséget, a spirituális fejlődés és akár a hosszú élet titka is lehet.


A kínai orvoslás azon a tudáson alapul, hogy sokkal könnyebb megelőzni a betegségeket, mint kezelni a már meglévőket.


Minden mozdulat célja a levegő, a "qi" (ejtsd: "chi") keringésének serkentése. A légzés és minden ami befolyásolja a "qi" mozgását, fontos szerepet játszik a betegségek megelőzésében.

  • A Ba Duan Jin gyakorlatok teljes sorozatának kezdő és záró mozdulata egyaránt a "nulladik lépés": a karok felemelése és leeresztése.
  • Az első két gyakorlat segít rendezni az energiát a testben.
  • A Ba Duan Jin harmadik, negyedik, ötödik és hatodik gyakorlata segít telíteni a belső szervek qi-jét. Feladatuk az egészség javítása.
  • A hetedik és nyolcadik gyakorlat erős mozdulatok, amelyeket kifejezetten a dantien áramlásának szabályozására használnak.
    A Dan tien nagyjából "energiaközpontnak" vagy "qi tengerének" fordítható, ahol a qi az életerő energiája. Ezek a test olyan területei, amelyek a spirituális energia fókuszát képezik. A dan tien fontos fogalom a taoizmusban és a kínai orvoslásban, és olyan gyakorlatokban is megjelenik, mint a qigong, a reiki és a harcművészetek. Az irodalomban a dan tien leírásai a Kr. u. 3. századig nyúlnak vissza. Számos meditatív, spirituális és fizikai gyakorlat arra irányítja a jógikat, hogy a dan tienre összpontosítsanak. A dan tien által irányított módon való cselekvés a tudatosság magasabb szintjével, a szamádhival van összefüggésben.

A Ba Duan Jin egymást követő mozdulatai segítik a test belső és külső gyógyulását, beleértve a "hideg és a meleg" egyensúlyát, azaz a jin (hideg) és a jang (meleg) szélsőségeinek egyensúlyát. A "levágó" mozdulatok a krónikus betegségek okozta fájdalmakat is enyhítik.


A Ba Duan Jin 8 gyakorlata

A Ba Duan Jin minden gyakorlatát pontosan hét kínai karakter írja le. A gyakorlatsor egyedülállóan összetett hieroglifái önmagukban is lenyűgözőek: mindegyikük egyszerre írja le magát a mozdulatot és a fő hatást. Az egyes lépések leírása a kínai orvoslás elméletén alapul, amely szerint a Ba Duan Jin fő funkciója a belső szervek szabályozásának elősegítése és a jin-jang egyensúlyának megteremtése.

  • Az ég felé nyomulva
    függőleges nyújtás, egyenes tenyér, tenyereket aktívan nyomja felfelé
  • Az íj felhúzása
    vízszintes nyújtás, vállak leengedve, mellkas nyitás
  • Ég és Föld szétválasztása
    átlós nyújtás, könyök-ízület enyhén hajlítva, aktívan növeljük a két tenyér közötti távolságot
  • Bölcs Bagoly hátrafelé néz
    torziós nyúlás, a test követi a szemet, az első kéz enyhén hajlított, lábak nem mozognak
  • A Nagy Medve oldalról oldalra fordul
    függőleges és torziós nyújtás, ne támaszkodjon a karjaira, enyhén fordítsa el a fejét a nyak kinyitásához
  • A lábujjak megérintése és hátrahajlás
    hasi rész nyújtása, hát alsó rész megtámasztása tenyérrel, tartsa egyenesen a lábát, nyitás a gerinc elülső felén
    hát nyújtás, enyhén engedje le a csípőt, nyitás a gerinc hátsó felén
  • Ökölbe szorított kézzel, dühös tekintettel
    feszítéls, öklök összeszorítása / ökölbe szorítása nyújtás közben, a középpontban irányítsuk át a szándékot a következő testtartásra/ökölre
  • Kattogó sarok
    nyújtás és elengedés/lazítás, emelje a testet lábujjhegyre és nyújtsa felfelé, dobjuk a sarkunkat a padlóra és lazítsunk

A Ba Duan Jin egészségügyi hatásai

A kínai orvoslás elmélete szerint a jó egészség egyik mutatója az emberi test és a lélek egysége és egyensúlya. A test és a szellem eme harmóniáját kell elérnünk ahhoz, hogy éberek és egészségesek maradjunk. A Ba Duan Jin gyakorlatsor hatásai a következők:

  • a légzés szabályozása
  • az izmok és inak erősítése, hogy a test rugalmasabbá váljon.

A Baduanjin rendszeres gyakorlása erősíti a szellemet, testet és megőrzi a qi-t. Ez a három elem kapcsolatban áll egymással, és függ egymástól. A qi (légzés), a test (forma) és a szellem (szív) együtt alkotnak szerves egészet. Ahhoz, hogy egészségesek legyünk, meg kell edzenünk testünket, szellemünket és légzésünket, hogy harmóniában működjenek. Erre az egységre kell törekednünk gyakorlásakor.