Blog

nuncsaku kép

Gyakorlás nuncsakuval.

Szerző: Németh Ferenc

Időpont: 2022. február 11.

Az aikidoban használatos fegyverek mellé - fa kard, bot - találtam egy nagyon jól használható eszközt, amellyel egyedül is lehet gyakorolni, különböző képességeink fejlesztésére is kiválóan alkalmas. Akik fiatalon látták Bruce Lee néhány filmjét, hihetetlen erőteljes, gyors technikáit, kedvet kaphattak tőle, hogy maguk is kipróbálják legalább néhány pörgetés erejéig.

Az eszköz
Nem más mint a nuncsaku. Japán eredetű “fegyver”, a szó átvitt jelentése kötéllel összekötött harci bot. Egy teljesebb történeti leírás itt olvasható.
A nuncsaku rövid története

nuncsakuk kép

Gyakorlás nuncsakuval
Rengeteg bonyolult, sok átvétellel, eszeveszett pörgetésekkel kombinált gyakorlatot látni, de én jobban szeretem az egyszerűbbeket. Kiindulva az aikidoból, az páros gyakorlás, tehát ezt a fegyvert is úgy használom, mintha támadó állna velem szembe. Van célja a lendítéseknek, ütéseknek. Kezdve a legegyszerűbb mozdulattal egy függőleges lendítéssel, amit bárki meg tud csinálni pár perccel a nuncsaku első kézbevétele után. Láncos, fa nuncsakuval gyakorlok, az első, fő szempont az, hogy a gyakorlásom a lehető leghalkabb legyen. A lánc csörgése azt jelzi, hogy a lendület, az irány vagy a nuncsaku kezelése nem ideális. Nem a megfelelő íven mozog, nem jó az együttműködésünk.

A nuncsaku fogása
Ha különböző pörgetéseket, szemet kápráztató gyakorlatokat szeretnél csinálni, akkor leginkább a nuncsaku két részét összekötő lánc vagy kötél közelében fogod majd. Mivel nekem nem ez a célom én az aikidoban a fegyveres gyakorlásnál már bevált fogást próbálom alkalmazni. A fa nuncsakun van egy bordázott rész, a kényelmes fogás részére kialakított hely. Ez kerül a tenyérbe úgy, hogy a mutatóujj töve illeszkedik a nuncsakura, hasonlóan a kard fogásához.

A nuncsaku lendítése
Erről könyvet lehetne írni olyan nagy téma. Vannak kedvenc, egyszerű lendítések, ezekkel szoktam kezdeni a nuncsakus gyakorlást. Már egy ilyen “egyszerű” mozdulat is sok mindenre tanít. Aztán vannak bonyolultabbak, több irányt felölelő lendítés sorozatok. A mozdulat mindig halk maradjon, aztán lehet gyors, erőteljes.

Befogadás
Ahogy az erőteljes lendítések és a szép íven vezetett nuncsaku befejezve az útját visszatér hozzánk, ezt a találkozást megfelelő lágysággal, nagy biztonsággal kell kezelni. Ha túl bátran nyúlunk a nuncsaku útjába, a találkozás fájdalmas lehet. Összhangba kell kerülni a két kéznek. A visszatérő nuncsakut, ha lehet egyből a megfelelő helyen fogjuk meg. Irányát, lendületét ha lehet ne törjük meg, maradjon folyamatos mozgásban.

Milyen hatásai lehetnek a nuncsakuval gyakorlásnak?

Kondicionálás és erő növelés nuncsakuval.
A fogás erejének a fejlesztésére, csukló és alkar erősítésére kimondottan alkalmas, kardio edzés. A terhelés mértéke jól, könnyen szabályozható, ezt befolyásolja a nuncsaku súlya, a lendítés erőssége, Tapasztalatom szerint legjobb a fa nuncsaku, a megfelelő súly miatt. A lendítésekben a kézen, karon kívül nagy szerepe van a csípőnek, a stabil állásnak. Nincs szükség speciális ütésekre, a lehető legegyszerűbb, függőleges, vízszintes, rézsútos ütésből lehet sorozatokat csinálni, jobb és bal kézzel. Kisebb erővel kezdem aztán a maximális erőt adom bele, ügyelve arra, hogy a nuncsakut ekkor is stabilan fogjam és a lendítések a megfelelő íven történjenek.

Egy érdekes kísérlet nuncsakuval: némi gyakorlás után érdemes kipróbálni, hogy az erőteljes rézsútos lefelé lendítés kivitelezéséhez melyik állás/lábtartás a legmegfelelőbb. Ez a mozdulat hasonlít a kard vágásra vagy yokomen uchi-ra.

Ívek
kialakításával kapcsolatos mozdulatok fejlesztése talán a legfontosabb. Az aikidoban fontos szerepük van az íveknek. Ezek begyakorlása, a megfelelő irányú, távolságú ívek kialakítása, annak oktatása nem egyszerű. Legtöbb esetben szabadkezes gyakorlatokat végzünk, ezekkel a legnehezebb az ideális mozgást kialakítani. Ez adódhat abból, hogy a kezek mozgatása nagyon természetes az ember részére. Könnyen letéved a kezünk az ideális pályáról akkor, ha egy “támadó” erőhatást fejt ki rá. A kezünk beengedése jóval egyszerűbb mozdulat mint lépni vagy a testünket elfordítani. Az eszközzel való gyakorlás már szokatlanabb, a nuncsakuval gyakorlás az aikidoban használatos fegyverektől is bonyolultabb. Ennek fő oka, hogy a nuncsaku két részből áll, köztük egy “lágy” kötéssel. A nuncsaku megfelelő íven tartása csak a helyes irány, hozzá tartozó optimális sebesség együttesével lehetséges. A mozgást tovább bonyolítja, a különböző irányú ütések/csapások összekötése úgy, hogy a folyamatos tartás megmaradjon. Ha láncos nuncsakut használunk, a lánc hangja mindent elárul. Ha a gyakorlás túl hangos az azt jelzi, hogy a “mozdulat szétesik”, iránya, sebessége nem optimális.

Koncentráció
A koncentráció, a figyelem irányítása, nem csak a sportban fontos képesség, mindennapjaink minőségét is alapvetően meghatározza, képesek vagyunk-e a megfelelő dolgokra koncentrálni. Manapság ebben egyre rosszabbul teljesítünk. A figyelem fenntartása erőfeszítést, önfegyelmet igényel, a napjainkban ránk zúduló óriási információ halmaz eltereli, megosztja a figyelmünket. Ha egyszerre több dologra figyelünk, a feladatok közötti váltogatás több energiát igényel, jobban elfárasztja agyunkat mintha csak egy dologra kell koncentrálni. A nuncsakuval gyakorlás intenzív figyelmet, nagy koncentrációt igényel, hiszen a fókuszáltság elvesztésének egyből kézzelfogható következményei lesznek, elveszti lendületét, tartását és irányt változtat.

koncentráció kép

Egy érdekes adat: az emberek legtöbbje maximálisan 110 bit/sec mennyiségű adatot tud feldolgozni a kommunikáció során. Ha egy emberre figyelünk, az normál módon kommunikál velünk az kb. 60 bit/sec adatmennyiség, ezért maximum 2 ember beszédére tudunk figyelni. Amikor valakit annyira lefoglal valami újnak a megértése vagy megteremtése, akkor nincs kapacitása az agynak, hogy azzal foglalkozzon, hogy figyelje a test működését vagy bármilyen problémán rágódjon. Még azt sem érzi, hogy éhes vagy fáradt. Ilyenkor néha az az érzés keletkezik, hogy a kéz vagy a test magától tesz meg dolgokat. Ez a fajta automatikus, spontán folyamat, csak olyasvalakivel történhet meg, aki nagyon jól képzett, kialakult “technikája” van az adott területen. Ennek eléréséhez legalább 10 év gyakorlás szükséges.

Kéz-szem koordináció
A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, hogy a látást, a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. Ezek az alapvető képességek előfeltételei mindenféle tevékenységnek, így az írás, olvasás elsajátításának is. A szem-kéz koordináció egy bonyolult folyamat, tudatos cselekvések gyakorlásának sorozatából áll. Megfelelően sok gyakorlás után a szem szerepe csökken, nincs szükség a látás által “felügyelni” az eszközt. Az érzések elegendő információt adnak, hogy merre jár, mit csinál a nuncsaku.

Stresszoldás
Az edzésre úgy is tekinthetünk mint egy mozgó meditáció. Wu Wei - Könnyed cselekvés, azt jelenti, hogy ha elég sokat gyakorolunk egy mozgásformát az természetessé válik. Erre jó példa a kerékpározás vagy az autó vezetés. A harcművészetben az a cél, hogy újra és újra gyakoroljuk a mozdulatokat azért, hogy amikor a technikára szükségünk van, akkor az már a tudat alattiban ott legyen, nem kell rajta gondolkodni, már a művészetünk részévé vált.

Jobb és bal oldal párhuzamos fejlesztése
A harcművészetek gyakorlása közben, de egyéb más sportban is gyorsan kiderül, hogy van egy domináns (ügyesebb) felünk. A nuncsakus technikák gyakorlása az agy mindkét oldalát fejleszti, egy olyan egyszerű mozdulat, mint a nyolcas vagy végtelen jel levegőbe rajzolása nuncsaku mozdulatokkal segíthetnek ebben. Megfigyelték, hogy rúgások, ütések gyakorlása közben kb. 15 perc nuncsakus edzés, észrevehető javulást eredményez.

Testfeszültség-tudatosság
Ütések vagy aikido technikák gyakorlása közben nem tudatosan de a testünk egyes részeiben (főleg kar és váll) felesleges feszültségek jelennek meg. Igaz ez a nuncsakus gyakorlásra is. Itt magunk vagyunk, nincs szükség a partner figyelésére, arra se, hogy magunkat tükörben nézzük. Ha figyelünk a testünkben megjelenő feszültségekre, tudatosan mozdulataink lágyabbá tételével, légzés segítségével próbáljuk ezt eloszlatni, megszüntetni. Mint minden más mozdulat gyakorlása ez is először tudatos odafigyelést igényel, de idővel a rossz beidegződések eltűnnek és marad a lazaság :-)

Kreativitás
A kreativitás az élet minden területén jól jön. Az ismert mozdulatok, mozdulatsorok rendszeres gyakorlása egyre kevesebb odafigyelést igényel, egyre több, erősebb érzést alakít ki a fegyver kezelésével kapcsolatban. Ezek az érzések újabb és újabb mozdulatokat szülhetnek. A nuncsaku edzés valóban terápiás jellegű, a lehető legjobban enyhíti a stresszt. Ha kreativitásunk fejlődik, jobban kezelhetjük, gyorsan, hatékonyan megoldhatjuk az életben felmerülő problémákat, akadályokat.

Önvédelem
A nuncsakuval gyakorlást elsősorban nem önvédelmi céllal kezdtem, inkább hasznos, fejlesztő hatásait szeretném kihasználni az aikidoban. Ha visszatekintünk a nuncsaku kialakulásának okaira, akkor biztosak lehetünk benne, hogy használható harcban, hiszen emiatt alakult ki. Igaz, olyan mértékben nem terjedt el mint a kard vagy a bot. Erre abból lehet következtetni, hogy tradicionális gyakorlatsorok, kata-k nem alakultak ki, maradtak fenn dokumentálva.

Végül,
ha valaki úgy dönt, hogy kipróbálja a nuncsakut, gyakorolni kezd fontos, hogy bizonyos szabályokat betartva tegye azt már az első pillanattól kezdve. Javaslom először egy szivaccsal bevont nuncsaku használatát. Szinte minden gyakorlat kipróbálható vele, de nem üt akkorát ha hibázunk. Mindig ügyeljünk arra, hogy megfelelő méretű terület álljon a rendelkezésünkre, főleg ha zárt téren belül használjuk. Ha már megfelelő biztonsággal kezeljük, érdemes áttérni egy fából készült nuncsakura. Mivel ennek nagyobb a súlya, jobb vele gyakorolni és egyben veszélyesebb is. Csak sérülésmentes, jól elkészített nuncsakuval gyakoroljunk!

Korábbi írások.

2022. február 16.

Végeztem erőteljes vízszintes lendítéseket kezenként 30 darabot úgy, hogy a csípőm forduló erejét kihangsúlyoztam. Ennek eredménye lett, hogy másnap erős izomláz keletkezett deréknál a gerincem mellett a mélyizmokban. Ez nehezen kezelhető és erősen korlátozza az ember mozgását, nagyon kellemetlen. Gyakorlás során fontos a fokozatosság.